دانستنی های جالب و کاربردی در مورد لنز دوربین مداربسته

امواج مادون قرمز، از جمله امواجی هستند که با چشم انسان از قابلیت رویت برخوردار نیستند. امروزه تامین امنیت امکان امری ضروری به نظر می رسد که با استفاده از دوربین های مدار بسته امر کنترل کردن و نظارت بر اماکن مختلف بسیار آسان شده است. این مدل از دوربین های نظارتی، معمولا به شکل مکعب مستطیل ساخته می شوند. البته این دوربین ها در عین کیفیت بالای خود متاسفانه قیمت بالایی دارند که نقش به سزایی در از بین رفت بازار این محصولات داشته است . دوربینهای مداربسته آنالوگ و تحت شبکه، در زمینههای زیادی با یکدیگر تفاوت دارند که یکی از این تفاوتها در رزولوشن تصاویر دریافتی از این دو نوع دوربین مداربسته میباشد. گفتنی است که دوربین های تحت شبکه تنها از یک کابل برای اتصال به روتر استفاده می کنند و این در حالی است که دوربین های آنالوگ از دو کابل ( یکی برای اتصال به منبع تغذیه و دیگری برای اتصال به DVR ) بهره می برند.

از جمله کنترل میزان ترافیک در خیابان ها و ارسال اطلاعات توسط GPS به رانندگانی که قصد عبور از مسیر آن خیابانها را دارند.تحت نظارت قراردادن تصادفات و شناسایی جرایم رانندگی حداقل کاربردهای دوربین مداربسته در کنترل وسایل نقلیه هستند. به عنوان مثال، شما میتوانید هنگامی که صحبت از یک تصویر ۲ مگاپیکسلی است، به اختصار عدد ۱۰۸۰ پیکسل را به عنوان رزولوشن تصویر بیان کنید. در این نوع دوربین نظارتی نمایش جزئیات و شفافیت و رزولوشن از عامل های تعیین کننده به حساب می آید. اگر هدف از به کارگیری دوربین فقط موارد امنیتی و نظارتی باشد، استفاده از آن مانعی ندارد. معنی لغوی آن جعبه جادویی مدار بسته است و به دوربینهایی گفته میشود که در جای خود ثابتاند.

کاربرد این نوع دوربین ها بیشتر برای مواقعی است که میخواهیم در زاویه خیلی بسته ( کمتر از 25 درجه) آن را قرار دهیم. بطور مثال در متروها از دوربین مداربسته برای کنترل درهای ورود و خروج مسافران به منظور اطمینان از اینکه مسافر از در عبور کرده است و یا موارد مشابه آن در اتوبوسها و قطارهای شهری. همانطور که از اسم این محصول پیداست بدون سیم بودن آن است که نصب این محصول را بسیار ساده می کند تا نیاز به سیم کشی خاصی نباشد. بودجه و هزینه راه اندازی یک سیستم مداربسته عامل مهمی است که همگان به آن توجه زیادی دارند؛ بنابراین با توجه به نیاز های هر مکانی که برای نصب دوربین مداربسته در آن مکان اقدام می کنیم و قابلیت هایی که به آن نیاز داریم مدل های گوناگونی با قیمت های مختلفی وجود دارد.

نوع دیگه دوربین مداربسته ، دوربین مداربسته HD هست که نسل بعدی سیستم های تحت شبکه هستند و به دلیل قیمت بالای تجهیزات تحت شبکه توسط چند کمپانی در دنیا طراحی ، تولید و روانه بازار شدند ، دوربین های HD همانند دوربین های آنالوگ دارای درگاه ارتباطی BNC ، بستر ارتباطی کواکسیال هستند ولی به صورت مستقیم بر روی تلوزیون تصویر نمیدهند و دستگاه ذخیره ساز آنها HD DVR است ولی واحد سنجش وضوح تصویر آنها مگاپیکسل سایت binacctv است . دوربین های آنالوگ را میتوان به صورت مستقیم به تلوزیون وصل کرد. همچنین، دوربین های نظارتی دارای کیفیت 4K، تصاویر را با وضوح و کیفیت 2160×3840 مگاپیکسل به تصویر می کشند. به بیان دیگر، هرچه وضوح یک تصویر بالاتر باشد، کیفیت این تصویر نیز بیشتر است. هر چه جزئیات رنگ در این پیکسلها بیشتر باشد، تصویر وضوح بیشتری دارد واما به همان میزان، حجم فایل تصویر نیز سنگینتر میشود. وضوح بالا در تصویر به این معنا است که در هر یک از این مربعها محتوای رنگی بیشتری نمایش داده شود. همچنین، اتصال این دستگاه به دوربین از طریق کابل شبکه صورت می پذیرد.

در این حالت هم می توانید دوربین مخفی نصب کنید و همچنین دوربین مشخص. شما می توانید با دوربین های مدار بسته در هرجای دنیا کارخانه ، خانه ، فروشگاه و هر کجا را زیر نظر بگیرید . به طور مثال یک دوربین IP دارای چندین پروتکل ارتباطی و سایر ویژگی های مرتبط است که در مقاله های جداگانه مورد بررسی قرار گرفته اند، در قسمت مقالات مرتبط می توانید این مقالات را بخوانید. یکی از این تجهیزات دوربین مداربسته است که به طور گسترده در بسیاری از ساختمانها، ادارات، کارگاهها و کارخانجات از آن به منظور فراهم کردن امکان نظارت مستقیم بر محیط استفاده میشود. ضمنا، قابلیت مخفی کردن دوربین های مینیاتوری از معرض دید افراد وجود دارد. در ساختار دوربین های مدار بسته تحت شبکه، تجهیزات پسیو شبکه بیشتری به نسبت دوربین های آنالوگ نیاز می باشد و برای راه اندازی این دوربین ها نیاز به سوئیچ شبکه برای برقراری ارتباط بین دوربین ها و سیستم های اتصالی می باشد و هم چنین در صورتی که قصد داشته باشید به صورت آنلاین و از طریق اینترنت محل کار و زندگی خود را مشاهده کنید همانند دوربین های آنالوگ نیاز به یک مودم روتر دارید. ارسال سیگنال از طریق کابل شبکه، تا مساحت و فاصله و بازه مشخصی اجرایی می شود.

ارسال تصاویر در دوربین مدار بسته تحت شبکه یا IP، تحت پروتکل های شبکه و به صورت دیجیتال صورت می گیرد. از آنجا که با پیشرفت تکنولوژی امکان دستکاری در تصاویر و صدا ها به سادگی ممکن شده است، تصاویری که از دوربین مداربسته در محاکم ارائه می گردد، به عنوان یک سند مستدل و مدرک قابل استفاده نیست. این دوربین ها قادر هستند تا مسافت بیش از 400 متر تصاویر ویدئویی را به صورت کاملا واضح انتقال دهند. دوربین مدار بسته لنز fix یا ثابت، از فاصله کانونی ثابتی برخوردار هستند. برای نصب دستگاه DVR پس اینکه کار نصب دوربین مدار بسته و سیم کشی ها بپایان رسید باید سوکت های BNC و همچنین سوکت میکروفن به DVR متصل گردد و حال برای اینکه بتوان نصاویر دوربین های مدار بسته را دید باید دستگاه DVR دی وی آر را به مانیتور یا تلویزیون یا یک نمایشگر وصل کنیم برای اینکار DVR دارای پورت های VGA و HDMI می باشد که از پورت VGA می توانید برای اتصال به مانیتور استفاده کنید و از پورت HDMI می توانید برای اتصال DVR به تلویزیون یا لپ تاپ یا نمایشگر یا مانیتوری که HDMI پشتیبانی می کند استفاده نمایید. به طور مثال دی وی آر 4 کانال با پشتیبانی از هارد 4 و رزولوشن 2 مگاپیکسل کمتر از نصف دی وی آر 4 کاناله با پشتیبانی از هارد 8 ترابایت و رزولوشن 5 مگاپیکسل قیمت دارد که این مثال یک مورد کوچک از اختلاف در دی وی آر هاست.

از آنجا که اغلب این دوربین ها در حفاظت، نظارت و سیستم های مانیتورینگ امنیت بکار میرود این واژه بیشتر به همین حیطه بر میگردد اما معنی فنی آن حتی دوربین های ویدیو تلفن و کنفرانس را نیز دربر میگیرد. دوربین مدار بسته دارای لنز متغیر یا varifocal، از قابلیت تغییر در فاصله کانونی و تنظیم فوکوس برخوردار است. لازم به ذکر است کارآموزان میتوانند در انتهای دوره با مشاوره اساتید به راحتی به بازار کار تعمیرات دوربین مداربسته و DVR وارد شوند و از پشتیبانی همیشگی آموزشگاه نیز برخوردار شوند. این نوع از دوربین ها برای فضاهای بزرگ و وسیع کاربرد گسترده ای دارند. دستگاه ضبط کننده تصاویر و اطلاعات دوربین های تحت شبکه با عنوان NVR شناخته می شود. این فناوری به شما کمک می کند تا دوربین های آنالوگ را نیز به کمک یک مودم اختصاصی به صورت تحت شبکه استفاده کنید و کنترل از راه دور را با کمترین هزینه ممکن برای محیط خود ایجاد کنید. همچنین، به منظور جلوگیری از سرقت و دزدیده شدن، مناسب است که این مدل دوربین مداربسته دور از دسترس و در ارتفاع بالا نصب گردد. ارتفاع نصب دوربین: هزینه نصب انواع دوربین مدار بسته به صورت عرف تا ارتفاع حدود 3 متر از سطح زمین محاسبه می شود.

این آموزشگاه دوره فوق را با هدف ورود کارآموزان به بازار کار و زیر نظر اساتید با تجربه برگزار مینماید. تنها دستگاههای ضبط کننده قوی میتوانند تصاویر را با رزولوشن D1 و 30 فریم در ثانیه ضبط کنند. بر این اساس، بالا بودن کیفیت تصویر دوربین، حکایت از بالا بودن پیکسل ها یا رزولوشن دستگاه دارد. از یک کابل BNC برای اتصال دوربین و دستگاه گیرنده DVR استفاده کنید. طبق گام ها و مراحل آموزش نصب دوربین مدار بسته که تا کنون بیان شد حتما این سوالات برای شما پیش آمده است که : آداپتور مخصوص دوربین مدار بسته باید چند ولت و چند امپر باشد؟ از جمله مواردی است که دوره تعمیرات DVR و دوربین مدار بسته آموزش داده میشود. به همین جهت، امکان تغییر زاویه دید دوربین دارای لنز ثابت پس از نصب وجود ندارد. شناسایی اتوماتیک پلاک خودروها از جمله آخرین دستاورد های دوربین های مداربسته در این بخش میباشند. لازم به ذکر است این دوربین ها فاقد مکانیزم دید در شب می باشند که در صورت نیاز می توان از LED های مادون قرمز جداگانه برای روشنایی دید در شب استفاده نماییم.

در صورتی که یکی از مهمترین بخش ها در یک سیستم دوربین مدار بسته خصوصا در دوربین های توربو اچ دی اجرای صحیح کابل دوربین است. Wide Dynamic Range از سخت افزار دوربین برای تنظیم میزان نور زمینه دید که خیلی تاریک یا خیلی روشن است استفاده کرده و کیفیت تصویر را در هنگام فیلمبرداری بهبود می بخشد. چرا که در صورت به سرقت رفتن دستگاه ذخیره سازی (DVR)، تمام تصاویر ذخیره شده از بین می رود و در هنگام بروز مشکل، تصویری ندارید که از آن استفاده کنید. دوربین مدار بسته صنعتی یا باکس، از دیگر انواع دوربین مدار بسته محسوب می شود. همانطور که احتمالا می دانید دوربین های آی پی در مقایسه با دوربین های آنالوگ کیفیت تصویر فوق العاده بالاتری ارائه می کنند. دوربینهای مداربسته برای پخش تصاویر به صورت زنده میتوانند کیفیتهای مختلفی را ارائه بدهند. این روز ها مارک ها و برند های مختلفی در بازار موجود است .

کلمه دام به معنای گنبد می باشد، این مدل دوربین به خاطر شکل گنبدی به این اسم نامگذاری شده است. نامگذاری این نوع از دوربین ها بر اساس شکل ظاهری آنها صورت گرفته است. در مراحل نصب دوربین مداربسته، پس از نصب دوربین ها، نوبت به اتصال نمایشگر و دستگاه ضبط می رسد. حرف P از Pan به معنای چرخش دوربین حول محور افقی، حرف T از Tilt به معنای چرخش دوربین حول محور عمودی و حرف Z از Zoom به معنای زوم کردن تصویر دوربین می آید. همچنین، برای اتصال دوربین به دستگاه از یک کابل کواکسیال بهره می برند. امدادکاران یکی از بهترین مراکز نصب دوربین مدار بسته در تهران است. همانطور که از نام دوربین مداربسته دید در شب پیداست، آن ها قابلیت فیلمبرداری در شب را دارا هستند و عموما برای مکان های باز که حفظ امنیت در شب برای آن ها اهمیت دارد، مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین از آنجا که آن ها سیگنال های دیجیتالی را منتقل می کنند، جزئیات ویدئویی بسیار بیشتری ارائه می دهند که آنها را برای تشخیص چهره یا تشخیص شماره پلاک بسیار مناسب تر می کند.

با توجه به گستردگی شبکه های امنیتی و انواع مختلف دوربینهای مدار بسته، بازار کار این رشته هنوز هم گنجایش زیادی دارد و افراد متخصص در این زمینه میتوانند به راحتی درآمدهای بالایی کسب کنند. دوربین های مدار بسته خارجی بیسیم : دوربینهای فضای باز بدون سیم ، دوربین های بی سیمی هستند که با باتری ( معمولا قابل شارژ ) کار می کنند و بنابراین نیازی به وصل شدن به پریز ندارند. دوربین های مداربسته وایرلس دوربین هایی هستند که امکان انتقال اطلاعات آنها به صورت بی سیم وجود دارد. نصب دوربین مداربسته بی سیم نسبت به انواع دوربین مداربسته راحتتر است و انعطافپذیری بیشتری برای محل قرارگیری آن وجود دارد. در نهایت دستگاه ضبط تصاویر را به برق وصل کرده و آن را روشن کنید.

NVR به دوربین های مداربسته تحت شبکه وصل می شود که این دوربین ها هم به لحاظ سخت افزاری و هم نرم افزاری پیشرفته تر از دوربین های آنالوگ هستند و قیمت بالاتری دارند. یک سیستم دوربین مداربسته IP یا تحت شبکه شامل تعدادی دوربین های مداربسته است. به همین دلیل اکثر مراکز و اماکن بزرگ از سیستم های نظارتی IP یا تحت شبکه استفاده می کنند ، انعطاف پذیری ، به روز بودن ، هزینه کمتر ، امنیت بیشتر تنها مزایای کوچکی از سیستم تحت شبکه به شمار می آیند. آموزش تعمیرات دوربین مداربسته و DVR از شاخههای بسیار کاربردی صنعت الکترونیک میباشد. دوربین های این نسل دارای خروجی BNC برای ارائه تصویر و بعضا دارای میکرفون با خروجی AV هستند ، بستر ارتباطی مورد استفاده در این نسل کابل کواکسیال RG-59 می باشد. خروجی صدا : با استفاده از آن صدای ضبط شده توسط میکروفون ها را می توان بر روی اسپیکر ها شنید. پورت RS485 : خروجی کنترل کننده برای دوربین های PTZ می باشد.