تافی ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

زمانیکه کره کاملا ذوب شد شکر را به کره افزوده و تا جایی مخلوط می کنیم تا ذرات شکر کاملا حل شوند. افراد با سطح سرمی بالای کلسیم یا ویتامین دی یا کسانی که به ویتامین د و مشتقات آن و سایر اجزای این فرآورده مانند سویا حساسیت دارند، نباید از این مکمل استفاده کنند. افراد مبتلا به سارکوئیدوز، سندرم ویلیام، بیماران با نارسایی شدید کلیه، هایپرفسفاتمی (افزایش فسفات خون)، هایپرپاراتیروئیدی اولیه فقط تحت نظر پزشک مجاز به مصرف این مکمل هستند.

کارخانه‌های ایرانی و خارجی مختلفی که سالهاست در زمینه تولید و فروش تافی فعالیت می‌کنند، سعی کرده‌اند به محصولات خود تنوعی بدهند. از این رو در بازار شاهد انواع تافی‌ها از جمله تافی کره‌ای، کاکائویی، مغزدار، میوه‌ای، قهوه، شیری و … شرکت رضوان شکلات با نام تجاری باراکا نامی آشنا در شکلات‌های ایرانی است که از محبوبیت زیادی نیز برخوردار است. شرکت باراکا محصولات خود را با استفاده از مواد اولیه‌ی مرغوب و تکنولوژی‌های پیشرفته در بیش از 40 نوع متفاوت تولید می‌کند. انواع تافی مغزدار کره‌ای، شکلاتی و نارگیلی از محصولات این برند محبوب ایرانی هستند.

برای همین، اگر شما به‌دنبال تافی خوشمزه می‌گردید که ظاهری زیبا داشته باشد حتماً می‌توانید محصولات برند شومیز را امتحان کنید. تفاوت کارامل و تافی به مواد تشکیل‌دهنده و درجه حرارتی که مواد در معرض آن قرار می‌گیرند، بستگی دارد. کارامل از شکر، آب و کره یا شیر تهیه می‌شود و مواد اولیه‌ی تافی نیز شکر و کره است. دمای تهیه‌ی کارامل 120 درجه‌ی سانتی‌گراد و دمای تهیه‌ی تافی 149 درجه‌ی سانتی‌گراد است.

از معروفترین محصولات روشن (Roshen) میتوان به تافی مینکی بینکی شو، تافی شیری میلکی اسپیس و آبنبات بیم بوم اشاره کرد. همه‌ی تافی‌ها حاوی شیر خشک بدون چربی و معمولا مقداری چربی هستند. تافی می‌تواند هم متشکل از پودر شیر خشک بدون چربی به همراه چربی‌های گیاهی و یا شیر خامه‌ای و کره باشد. تافی‌هایی که از محصولات لبنی دارای چربی بیشتر تهیه می‌شوند، بافت ترد و ظریف‌تری دارند؛ در حالی که تافی‌های تهیه شده از شیر کم چرب، دارای بافت سفت‌تری هستند.

برای ساخت تافی باید اجزاء تشکیل‌دهندهٔ آن را به اندازهٔ کافی گرم کرد تا نرم شده و بتوان مخلوط را برای شکل‌دادن در قالبی که سطح براق دارد ریخت. مخلوط حاصل را به‌طور معمول در سینی کم عمقی ریخته و آن را سرد می‌کنند تا سفت شود. مخلوط‌های متفاوت، مراحل ساخت آن، و مهم‌تر از همه، درجهٔ حرارت، بافت‌ها و سختی‌های متفاوتی از، بافت نرم و چسبنده تا یک ماده سخت و ترد، ایجاد خواهد کرد. با کارملیزه کردن شکر تافی رنگ قهوه‌ای و طعم خوشمزهای پیدا می‌کند. برای جلوگیری از تبلور تافی، لیسک را خیس کنید و مواد اطراف قابلمه را به شکل دورانی با استفاده از لیسک هم بزنید. تولید بیش از 350 نوع محصول متنوع مانند انواع شکلات، تافی، بیسکویت، ویفر، کوکی و غیره در بسته‌بندی‌های متنوع و با تکنولوژی‌های روز دنیا از افتخارات شرکت آناتا است.

تافی نوعی شیرینی است که با کاراملیزه کردن شکر یا ملاس با کره درست می‌شود. تافی‌ها جزو آب نبات‌های سخت دسته بندی می‌شوند ولی یک تفاوت با آنها دارند. بافت تافی برخلاف آب‌نبات هنگام مکیدن یا جویدن، نرم می شود و طعمی به یادماندنی و خوشمزه را برای همیشه در ذهنمان به یادگار می‌گذارد. تافی کره ای، تافی شیری و تافی شکلاتی از پرطرفدارترین طعم‌های این شیرینی خوشمزه هستند. همچنین انواع طعم‌های تافی را می‌توان به دو صورت ساده یا مغزدار درست کرد و یا از فروشگاه‌ها خرید. برای تهیه تافی مغزدار می‌توانید از انواع مغزیجات دلخواه استفاده نمایید.

هرچه مقدار کره یا خامه بیشتر باشد، تافی جویدنی و نرم‌تری مانند کارامل بدست می‌آید و در مقابل تافی‌هایی که در حرارت‌های بالاتر پخته می‌شوند شکننده‌تر و در عین حال جویدنی هم هستند. لیستین سویا در تافی از جدا شدن چربی‌ها و ایجاد بقایای چربی، جلوگیری می‌کند. تافی به طور کلی از شکر، شربت گلوکز و انواع مختلف شیر درست می‌شود. شیر استفاده شده برای تهیه‌ی تافی نیز معمولا شیر تغلیظ‌شده‌ی شیرین با خامه‌ی کامل و یا بدون چربی است. تافی یک نوع شکلات غنی از کره است و یک تافی خوب حاوی مقادیر مساوی کره و شکر و همینطور آجیل برای طعم دادن به آن است. تافی هم مانند آبنبات، یک نوع آبنبات قندی است که در دمای بالا درست می‌شود.

تافی ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد