بتن ریزی صحیح را با فیلم رایگان و اصولی یاد بگیرید! آکادمی عمران

بتن ریزی صحیح را با فیلم رایگان و اصولی یاد بگیرید! آکادمی عمران بخش هایی مانند پی ، سقف ساختمان ها و ستون ها نیاز به بتن ریزی دارند . میشه در مورد بتن ریزی ستون بلند مثلا ۵/۵ متر که بیشتر از یک مرحله بتن ریزی نیاز داره هم توضیح بدید. نحوه بسته شدن آرماتورها و قطر و تعداد و فواصل و همگی توسط مهندس ناظر قالب بتن چک می شود. خیز منفی تیرچه بلوک ها و میلگرد اتکا برای هر تیرچه کنترل می شود. در مرحله بعدی خاموت ها و محل اتصال تیر به ستون کنترل می شود و فواصل خاموت چک می شود.

بتن ریزی چیست ؟

تست تمامی دستگاههای اصلی و جانشین قبل از شروع عملیات و اطمینان از سالم بودن آنها الزامی است. تعداد آن با توجه به نوع، حجم کار و نیز میزان توان مالی مجری عملیات تعیین می‌گردد ولی به هرحال هر تعداد از این دستگاه که در کارگاه باشد باید قبل از عملیات تست و سالم بودن آنها تایید شود. در انتخاب روش حمل باید به جدا شدن مواد از یکدیگر، آب انداختن و یا داخل شدن مواد خارجی به بتن توجه خاص گردد. ۵- مدت اختلاط از زمانی شروع می‌شود که تمامی مصالح ( بجز قسمت آخر آب ) وارد جام مخلوط کن شوند.

این روش قدیمی برای پروژه های بزرگ توصیه نمی شود و کیفیت بتن را نیز کاهش می دهد. بعد از پایان بتن ریزی به مدت 1 روز قالب ها را نباید برداشت چرا که تا بتن خوب بگیرد. در ادامه بعد از باز شدن قالب ها، ما باید عمل ابیاری را به مدت 5 تا 6 روز را انجام دهیم تا بتن ما ترک نخورد و قالب خود را حفظ کنند. تبخیر آب می توانند باعث پوک شدن و در نهایت استحکام پایین آن‌ها می‌شود بنابراین باید رطوبت تا زمانیکه بتن گیرش نگرفته در آن ادامه یابد.

با این روش بتن کمترین شانس را برای روانه شدن به سمت پایین سطح شیبدار دارد. سپس از ویبراتور به منظور از بین بردن حفره ها و حباب های هوا در مخلوط بتن استفاده کنید. بتن ریزی سقف و ستون بعد از بتن ریزی فونداسیون اجرا می شود بتن ریزی با کیفیت بالا می توانند استحکام سازه را تضمین کنند. نکته اول دقت کنید که بدنه اصلی ساختمان و بخش های تزئینی توسط ستون ها حمل می شود.

ریختن مخلوط بتنی با سرعتی انجام شود که آن در تمام مدت بتن‌ریزی کارایی مورد نیاز جهت تراکم با تجهیزات مدنظر را داشته باشد. ریختن مخلوط بتنی باید از شروع تا پایان، به صورت عملیاتی سریع و پیوسته در محدوده مرزها یا درزهای از قبل تعیین شده قطعات ادامه پیدا کند. درزهای اجرایی لازم باید با ضوابط درج شده در این مقررات تطابق داشته باشد. ۲- معمولا مقداری از بتن در ابتدای تخلیه از میکسر دارای دانه بندی نامناسبی می باشد. باید دقت شود این بتن که دارای کیفیت نامناسب جهت بتن ریزی میباشد، مورد مصرف کارهای ساختمانی قرار نگیرد. اولا بتواند نقطه انجماد آب داخل بتن را کم کند و ثانیا به عنوان یک تسریع کننده در گیرش بتن و افزایش مقاومت بتن اولیه ایفای نقش نماید.

  • فضای داخل قالب باید پیش از بتن ریزی از هر مواد اضافی و یخ پاک شود.
  • به این ترتیب شمع ها سطح اتکایی را ایجاد می کنند تا مانع از ریختن سقف شوند .
  • این مخلوط سفت شده که از ترکیبات فوق به دست آمده را بتن می نامند.
  • به نوع سیمان و سنگدانه های بتن توجه کنید و انطباق آن را با بتن ساخته شده بررسی کنید.
  • برای بتن ریزی در ساختمان خود میتوانید از مشاوران این مجموعه کمک بگیرید.
برای انتقال این بتن‌ها معمولا از کامیون‌های مخلوط کن یا بونکر بتن استفاده می‌کنند.کامیون مخلوط‌کن بتن، نقش عمده‌ای در کیفیت بتن‌های آماده دارد. بعد از اجرای بتن ریزی باید آن را از هر گونه ضربه دور نگه داشت، زیرا ضرباتی که به بتن تازه ریخته شده وارد می‌شود منجر به ایجاد ترک های مویی در سطح آن خواهد شد. شما باید تلاش کنید تا حد ممکن این مراحل را در دمای بیش از حد سرد یا گرم انجام ندهید؛ زیرا این کار بتن را از حالت یکپارچه خارج می‌کند. البته اگر ناچار به انجام این کار در آب و هوای نامطلوب هستید می‌توانید از تکنیک هایی همچون استفاده از ضد یخ در سرما و آب پاشی های مداوم در گرما استفاده کنید. ماله های هیکوپتری یا پروانه ای در سه سایز 60، 90 و 120 سانت تولید می‌شوند.

در صورت زیاد بودن ارتفاع ستون (نوع بلند)، بتن‌ریزی به صورت مرحله‌ای انجام می‌گیرد. اگر حین عملیات بتن ریزی، بارش باران شروع شد، بتن ریزی را متوقف کنید تا باران بند بیاید، سپس منتظر شوید آبی که روی سطح بتن جاری شده است خارج شده و بعد از آن، عملیات بتن ریزی را ادامه دهید. تکنیک دیگری که می‌تواند به کمک ما بیاید استفاده از آب گرم زیر 40 درجه در طرح اختلاط بتن است و توصیه می‌شود، هنگام ساخت ترکیب در میکسر، آب بالای 40 درجه مستقیما با سیمان در تماس قرار نگیرد. همچنین باید مواظب باشیم سنگدانه‌هایی که در میکسر میریزیم یخ نزده باشد و در هوای برفی نیز مراقب باشید برف به همراه مصالح، وارد میکسر نشود.

انواع قرنیزها و با روش نصب آنها آشنا شویم

برای سه روز متوالی متوسط دمای روزانه کم‌تر از 5 درجه سانتی‌گراد و در هر سه روز متوالی دمای هوا بیشتر از 12 ساعت زیر 10 درجه سانتی‌گراد قرار داشته باشد. یکنواخت شدن صدای ویبراتور بدین معنی که در ابتدای عمل تراکم، فرکانس ویبراتور کاهش یافته و پس از مدتی (زمان اتمام ارتعاش) فرکانس مجدداً بالا می رود. در پایان هنگامی که بتن‌ عاری از هوا گردد صدای ویبراتور یکنواخت و ثابت می‌شود.

بتن ریزی ستون

۲- تن ستون با پمپ ریخته شود که در این صورت باید لوله پمپ را تا ارتفاع حداقل یک متری کف ستون پایین برد و بتن ریخته شود و همزمان با بتن ریزی لوله بالا بیاید. ریختن بتن در دمای بسیار بالا و پایین منجر به عدم مقاومت بتن می شود بنابراین بهتر است قالب را در دمای مناسب انجام دهید. منظور از مقاومت بتن، توانایی بتن در تحمل بارگذاری فشاری می باشد. به طور مثال بتنی با عیار 500 کیلوگرم بر متر مکعب دارای مقاومت 400 مگاپاسکال یا به عبارتی از رده مقاومتی 40C می باشد. به جای افزودن آب می توان از افزودنی های مجاز استفاده نمود تا باعث ایجاد عوامل فوق الذکر و ترک و کاهش مقاومت بتن نگردد.